Det som varit, det som kommer och det som är

Snart har halva året passerat och jag sitter och funderar över vart tiden egentligen tog vägen. Minns hur jag stod där i början av året, fylld av ambitioner, planer och förhoppningar. Men tiden stannar inte upp och väntar på att vi ska hinna ikapp eller känna oss redo. Den fortsätter framåt, likt sanden i ett timglas som fortsätter rinna.

Korn för korn faller sanden genom den smala öppningen mellan de två glasen. Tyst. Oavbrutet. Och medan vi ofta blickar bakåt på det som varit eller framåt mot det som väntar, är det lätt att missa det som finns mitt framför oss.

Det undre glaset är allt det som redan har passerat. Alla erfarenheter, alla beslut, alla ögonblick som format oss till dem vi är idag. Där ligger också våra misslyckanden, våra framgångar och de där envisa frågorna om vad som hade kunnat bli. ”Om jag bara hade…”, ”Om det inte hade hänt…”. Men hur mycket vi än grubblar förändras inte det som varit. Precis som sanden i timglasets botten ligger det förflutna stilla. Det kan lära oss mycket, men det kan aldrig levas om.

Och det övre glaset? Det är framtiden. Där finns allt det som ännu inte har hänt. Våra planer, förhoppningar och farhågor. Vi försöker kontrollera den, förutse den och ibland oroar vi oss för den långt mer än vad som är rimligt.

Om vi låter det förflutna styra våra tankar ger vi det också makt över framtiden. Vi återupprepar gamla mönster, gamla rädslor och gamla begränsningar. Det är som om vi försöker hälla tillbaka gammal sand i det övre glaset. Då blir framtiden aldrig riktigt ny, bara en upprepning av det som redan varit.

Men mellan det som varit och det som ska komma finns något annat.

Nuet

I det lilla ögonblick då ett enda sandkorn passerar mellan glasen finns nuet.

Där finns livet.

Den enda plats där vi kan välja. Tala eller vara tysta. Älska eller förlåta. Förändras, utmanas och utvecklas.

/ Urban

Lämna en kommentar